Twoja firm@ w sieci

Autor 
Marcin Pacho
24.07.2014Komentarze (0)

Prowadzisz działalność i chciałbyś stworzyć stronę internetową swojej firmy? Świetna decyzja! Tylko jak taka witryna powinna wyglądać? Co zrobić, by dobrze reprezentowała to, czym się zajmujesz, pomagała w pozyskiwaniu klientów i generowała więcej zleceń? Oto nasz fachowy miniporadnik.

Projektując firmową stronę WWW bez względu na to, czy projektujesz ją sam, czy zlecasz ją komuś, powinieneś przede wszystkim wziąć pod uwagę trzy elementy:

  • treść (teksty),
  • wygląd strony (czyli czcionkę, kolorystykę, zdjęcia itd.),
  • rodzaj działalności.

Dobra strona internetowa to bowiem przede wszystkim czytelny komunikat, który pokaże, w czym się specjalizujesz i jak fach, który masz w ręku, przekłada się na dotychczasową pracę. Jak zatem powinna wyglądać witryna?

NIEZBĘDNE ZAKŁADKI
Klienci szukający na stronach WWW informacji o fachowcach, chcą je znaleźć od razu. Szybko dowiedzieć się, czy firma wykonuje np. tynki, czy jest polecana przez innych klientów, jakimi realizacjami firma może się pochwalić itd. Nie chcą poświęcać czasu na orientowanie się, o co tak naprawdę na stronie chodzi i co ten fachowiec ma na myśli. Zamieszczonymi treściami musisz pokazać, co masz klientom do zaoferowania i jakie będą mieli korzyści, jeżeli skorzystają z Twoich usług. Dlatego też każda strona WWW powinna zawierać kilka podstawowych, ważnych elementów – zakładek – które mogą być nazwane np.:

O firmie
Tutaj powinny znaleźć się informacje, czym zajmuje się Twoja firma, co odróżnia ją od konkurencji i co ma do zaoferowania. Jest to doskonałe miejsce na zwięzłe przedstawienie informacji na jej temat. W im prostszych słowach uda Ci się opisać zawartość strony, tym lepiej. Najlepiej, żeby ten obszar menu był wyróżniony na tle reszty pozycji. Dobrze, jeśli zakładka ta będzie ulokowana u góry strony, w menu głównym. W lewym górnym rogu strony umieść także logo firmy.

Oferta
To najlepiej wypunktowane elementy opisu działalności Twojej firmy. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie dla wielu działów oferty odrębnych zakładek (np. tynki, gładzie, ceramika) – w ten sposób podkreślisz, w czym się specjalizujesz. To ważne, by już pierwszy rzut oka na stronę dawał klientowi/internaucie konkretną informację, z fachowcem w jakiej dziedzinie ma do czynienia.

 



 

Kontakt
Tutaj umieść adres firmy, numery telefonów i adres e-mail. Dobrym rozwiązaniem jest mapa ze wskazaniem/wyjaśnieniem, gdzie Twoja firma ma siedzibę jak do niej dojechać.

Referencje
Choć reklama jest dźwignią handlu, to jednak, tak jak w przypadku wielu innych branż, także w budowlance potencjalni klienci mają to do siebie, że nie ufają zbytnio reklamie tradycyjnej. O wiele bardziej wiarygodnym źródłem informacji są dla nich opinie innych klientów i efekty pracy firmy. Referencje są także dowodem na to, że fachowiec nie ma nic do ukrycia i że zależy mu na opiniach klientów. Rekomendacje klientów z imieniem i nazwiskiem inwestora umieszczamy w menu bocznym. Nie wahaj się przy uzupełnianiu działu z referencjami zamieścić formularza tekstowego, w którym byli i przyszli klienci zadadzą pytanie lub podzielą się zapomnianą wcześniej uwagą na temat Twojej pracy. To uwiarygodni Ciebie i Twoją pracę, a także sprawi, że będziesz bardziej „pożądany” jako fachowiec.

Realizacje
Tutaj umieść galerię zdjęć/realizacji (za zgodą inwestorów prezentujemy je w menu bocznym). Galeria Twoich realizacji powinna być bogata i podzielona na kategorie.

Jeśli na fotografiach pojawią się produkty, z jakich korzystasz, podkreślaj, że masz sprawdzony zasób wyrobów – przywiązanie do stałych producentów to nie konserwatyzm, ale dowód, że świadomie wybierasz dobre rozwiązania. Wielość, za każdym razem innych, produktów na zdjęciach może wywoływać wrażenie Twojego niezdecydowania w wyborze i braku profesjonalizmu jako wykonawcy.

Jeżeli chodzi o grafikę, to:

  • Pracując nad wyglądem strony, odpowiedz sobie na pytanie: „Na co moi klienci czekają?”. W większości przypadków na pewno nie na kilkanaście kolorów i wielkości zastosowanych na stronie czcionek czy na futurystyczny układ modułów.
  • Wyróżnij kolorystycznie paski w menu głównym i menu bocznym – tak, by były widoczne na pierwszy rzut oka.
  • Zadbaj o to, by zdjęcia, które wykorzystujesz, były w wielkości i rozdzielczości przystosowanej do sieci (72 dpi). Wrzucając zbyt duże fotografie, możesz znacznie wydłużyć czas potrzebny klientowi na ich otwarcie.
  • Zastanów się, czy chcesz, aby na stronie pojawiły się zdjęcia w formie animacji, które mimo wszystko zawsze spowalniają tempo pracy strony i wpływają na jej dostępność dla internauty.
  • Ogranicz kolorystykę tła i pisma do kilku (2–3) głównych kolorów.
  • Upewnij się, że kolory, które wybrałeś, do siebie pasują, a barwy tła i czcionki dobrze ze sobą kontrastują, aby to co masz do przekazania, było zawsze czytelne.
  • Unikaj kolorów jaskrawych i zestawień, które jaskrawość generują – np. pomarańczowy i róż, czerwień i granat, zieleń i czerwień. Przy doborze kolorystyki zapytaj o radę kobietę – uwzględnij jej uwagi (w ocenie kolorystyki są zdecydowanie lepsze niż mężczyźni).
  • W kolorach czcionek sięgaj po czerń i granat.

SAM CZY Z POMOCĄ?
Nasze wskazówki możesz wprowadzić w życie przy pomocy profesjonalnej firmy, ale możesz też zrobić to samodzielnie.

Z pomocą firmy (projektowej, agencji reklamowej):
Szacunkowy koszt zlecenia prostej strony internetowej tworzonej w systemie CMS (System Zarządzania Treścią, dzięki któremu będziesz mógł w łatwy sposób edytować tekst, dodawać zdjęcia, tworzyć nowe podstrony itp.) waha się od ok. 400 do nawet 2000 zł netto. To jednak nie wszystko. Dodatkowo musisz zawsze liczyć się z koniecznością opłaty za domenę (koszt w pierwszym roku ok. 20 zł/mies.) oraz hosting (koszt od kilku do kilkunastu złotych miesięcznie). Jeśli chciałbyś, aby strona obsługiwała animacje flashowe, musisz doliczyć ok. 300 zł netto. Baner flashowy na stronę główną to kolejne 150 zł netto. Możesz też zlecić aktualizację strony – ceny za tę usługę rozpoczynają się od 40 zł netto za godzinę.

Tworzenie samodzielne:

Jeśli zdecydujesz się sam stworzyć stronę, masz równie wiele, choć zdecydowanie prostszych, możliwości. Firmy, bazujące na automatycznych kreatorach stron, to np.:

Kreatory pozwalają wygenerować samodzielnie: stronę główną, podstrony i galerie. To zdecydowanie tańsza opcja stworzenia firmowej witryny, ale bazująca na schematach – przygotuj się na to, że aby wyróżnić się na tle innych stron tworzonych w tym kreatorze, będziesz musiał poświęcić na stworzenie własnej sporo czasu. Nie pomijaj przewodników, w które zaopatrzony jest kreator, dzięki nim zaoszczędzisz sobie kłopotu i nie wrzucisz na stronę np. zbyt dużych zdjęć. Roczny koszt korzystania z kreatorów waha się od około 30 do 90 zł/mies. netto. Najwyższe stawki dotyczą opcji, dzięki którym dodatkowo otrzymasz np. wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Jeżeli jesteś Autoryzowanym Wykonawcą ATLASA, stronę WWW otrzymujesz bezpłatnie.

Jaką drogę tworzenia strony wybierzesz? Bez względu na to, na jakie rozwiązania się zdecydujesz, pamiętaj, że firmowa witryna nie powstaje z myślą o Tobie jako osobie fizycznej, ale jako fachowcu. Nie jest to także cel sam w sobie czy pochwała firmy, która ją zaprojektowała. Firmowa WWW działa z myślą o klientach. To do nich skierowany jest Twój komunikat!

SŁOWNICZEK

DOMENA – to unikalna nazwa (adres) w Internecie, pod którą można umieścić serwis WWW i założyć konta e-mail. Domeny to np. onet.pl czy wp.pl.

HOSTING – to udostępnienie miejsca na serwerze, czyli pracującym bez przerwy, podłączonym do Internetu komputerze. Aby strona internetowa mogła działać, musi obsługiwać ją serwer.

ANIMACJA FLASHOWA – ruchome ilustracje tworzone za pomocą programu Adobe Flash. Wykorzystując takie animacje, dynamizujesz wygląd strony, bo zawarte w nich elementy poruszają się, przenikają, zmieniają wielkość i położenie.

KREATOR STRON – serwis udostępniający na swoich stronach szablony do tworzenia prostych witryn. Użytkownik, wykupując abonament, otrzymuje dostęp to wielu wzorów czcionek, kolorów tła, układów menu i form prezentowania galerii. A jego zadanie polega na wypełnianiu szablonów własnymi treściami (tekstem, zdjęciami).

POZYCJONOWANIE – aby odnaleźć określoną firmę lub usługę w Internecie, wpisujemy dotyczące jej hasła w tzw. wyszukiwarce, np. Google. Po chwili otrzymujemy listę wyników. Pozycjonowanie to proces takiego kodowania strony WWW, który prowadzi do uzyskania jak najwyższej pozycji danej witryny na takiej liście.

Artykuł ukazał się w magazynie „ATLAS fachowca”, nr 5/2013 r. 

Kategoria 
Tagi 
Strona internetowa
klient
kreator stron
wyszukiwarka
promocja firmy

Nasi partnerzy